Poznaj swój przemysł przed rozpoczęciem swojej działalności
Poświęć chwilę na zapoznanie się z kontekstem. Jeśli Twój plan jest planem, który ma zostać przedstawiony osobom z zewnątrz, musisz wyjaśnić rodzaj firmy, w której się znajdujesz. Będziesz musiał wyjaśnić ogólny stan swojej branży i charakter firmy, szczególnie jeśli Twój plan wychodzi poza twoją firmę do banków lub inwestorów. A jeśli twój plan jest dla twojego własnego zarządzania, powinieneś być bardzo pewny – czy musisz udowodnić to innym, czy nie – że znasz swój rynek.
Zobacz także: Różne typy biznes planów
Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność usługową, produkujesz, sprzedajesz, czy prowadzisz działalność innego rodzaju, chcesz poznać swoją branżę od środka i na zewnątrz. Zapoznaj się z informacjami, które musisz znać bardzo dobrze, nawet jeśli nie zadałeś sobie trudu spisania tego wszystkiego. A jeśli piszesz dla osób postronnych za pomocą formalnego dokumentu planu biznesowego, powinieneś wykonać analizę branżową, opisującą:
Uczestnicy branży
Wzorce dystrybucji
Wzorce konkurencji i zakupów
Analiza przemysłu
Wszystko, co dzieje się w Twojej branży poza firmą, wpłynie na twoją firmę. Im więcej wiesz o swojej branży, tym więcej korzyści i ochrony będziesz miał.
Kompletny plan biznesowy omawia ogólną ekonomikę przemysłu, uczestników, wzorce dystrybucji, czynniki konkurencji i cokolwiek innego opisuje naturę tego biznesu dla osób z zewnątrz.
Internet miał ogromny wpływ na stan informacji biznesowych. Znalezienie informacji już nie jest problemem, po eksplozji informacji i ogromnym wzroście Internetu, który rozpoczął się w latach 90. XX wieku i trwa nadal w XXI wieku. Nawet 10 czy 15 lat temu radzenie sobie z informacjami stanowiło raczej problem z sortowaniem niż wyszukiwaniem surowych danych. Ta ogólność jest bardziej prawdziwa każdego dnia. Istnieją strony internetowe do analizy biznesowej, statystyki finansowej, dane demograficzne, stowarzyszenia handlowe i prawie wszystko, czego potrzebujesz do kompletnego biznesplanu.
Zobacz także: Jak napisać analizę rynku
Uczestnicy branży
Powinieneś wiedzieć, kto jeszcze sprzedaje na twoim rynku. Nie można łatwo opisać rodzaju działalności bez opisu charakteru uczestników. Istnieje ogromna różnica, na przykład, między przemysłem takim jak usługi szerokopasmowej telewizji, w którym jest tylko kilka dużych firm w jednym kraju, a jedno takie jak czyszczenie chemiczne, w którym biorą udział dziesiątki tysięcy mniejszych uczestników.
Może to mieć duży wpływ na biznes i biznesplan. Na przykład branża restauracyjna jest tym, co nazywamy „sproszkowanym”, co oznacza, że podobnie jak w przypadku pralni chemicznych, składa się z wielu małych uczestników. Z drugiej strony, firma typu fast food składa się z kilku marek krajowych uczestniczących w tysiącach markowych punktów sprzedaży, z których wiele jest franczyzowych.
Ekonomiści mówią o konsolidacji w branży w czasach, gdy wielu małych uczestników zanika i pojawia się kilku dużych graczy. Na przykład w księgowości znajduje się kilka dużych międzynarodowych firm, których nazwy są dobrze znane i dziesiątki tysięcy mniejszych firm. Branża motoryzacyjna składa się z kilku marek krajowych uczestniczących w tysiącach markowych salonów sprzedaży. Na przykład w produkcji komputerów istnieje kilka dużych międzynarodowych firm, których nazwy są dobrze znane, oraz tysiące mniejszych firm.
Zobacz także: Zrozum swoją konkurencję
Wzorce dystrybucji
Produkty i usługi mogą podążać wieloma ścieżkami między dostawcami i użytkownikami. Wyjaśnij, jak działa dystrybucja w Twojej branży – czy jest to branża, w której sprzedawcy detaliczni są obsługiwani przez regionalnych dystrybutorów, tak jak w przypadku produktów komputerowych, czasopism lub części samochodowych? Czy Twoja branża zależy od bezpośredniej sprzedaży dla dużych klientów przemysłowych? Czy producenci wspierają swoje własne siły sprzedaży bezpośredniej, czy też współpracują z przedstawicielami produktów?
Niektóre produkty są prawie zawsze sprzedawane konsumentom przez sklepy detaliczne, a czasem są one dystrybuowane przez firmy dystrybucyjne, które kupują od producentów. W innych przypadkach produkty są sprzedawane bezpośrednio od producentów do sklepów. Niektóre produkty są sprzedawane bezpośrednio od producenta konsumentowi końcowemu za pośrednictwem kampanii pocztowych, kampanii reklamowych lub innych środków promocyjnych.
Dodaj komentarz